Остання редакція: 2017-06-15
Тези доповіді
Використання полімерних композиційних матеріалів (ПКМ) потребує розв’язання нових задач, однією з яких є задача міцності механічного з’єднання елементів з ПКМ. В авіації одним з найпоширеніших типів з'єднань композитів є болтове з'єднання. З результатів уточнених розрахунків болтових з’єднань з ПКМ з використанням чисельного 3D моделювання встановлено, що деякі уявлення про "роботу" з’єднання, перенесені на ПКМ з металів, є неточними або навіть хибними. Зокрема, виявлено, що в отворі завжди з’являється клиновидний зазор між бічною поверхнею болта та отвором (причина: болт однозрізного болтового з'єднання завжди "працює" не тільки на зріз, а й на згин), а контактна взаємодія бічної поверхні болта із кромками отворів викликає в зонах контактів у розтягнутому болті додаткові від’ємні нормальні напруження пікового характеру у напрямку вісі болта. Навіть при знакопостійному циклі основного навантаження в болті може виникнути приповерхнева зона із циклічними знакозмінними нормальними напруженнями у напрямку вісі болта, що приведе до зміни характеру втомного руйнування болтів: відривом замість зрізання.