Наукові конференції України, 2021-XXII Прогресивна техніка, технологія та інженерна освіта

Розмір шрифту: 
СТВОРЕННЯ РІВНОМІРНОГО ЗНОСУ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЗУБЧАСТИХ ПЕРЕДАЧ
Євгеній Васильович Мироненко, Олександр Анатолійович Охріменко, Олександр Олександрович Клочко, Віктор Дмитрович Ковальов, Євген Віталійович Пермінов

Остання редакція: 2021-09-06

Тези доповіді


Недоліком існуючих зубчастих передач є відсутність взаємного контакту усіх зубів зубчастої передачі шестерня – колеса один з одним. Кожен зуб шестерні входить в контакт, або контактує тільки з одним і тим же зубом колеса, або з певною групою зубів, що контактують між собою в певній послідовності. В процесі припрацювання і експлуатації всі похибки, відхилення зуба шестерні будуть проявлятися при контактуванні з похибками відповідного зуба колеса. Внаслідок чого, виникає циклічна складова динамічного навантаження, що приводить до підвищеного шуму і вібрації в зубчастій передачі.
З метою зниження цих негативних факторів необхідно підвищувати ступінь точності циліндричних зубчастих передач, що значно збільшує витрати на їх виготовлення і не знімає повністю питання зниження шуму, вібрацій, плавності зачеплення. В результаті дослідження експлуатаційних характеристик зубчастих зачеплень запропонована методика розрахунку підвищення зносостійкості, довговічності і підвищення плавності роботи за рахунок створення передач з відповідним значенням передаточного відношення, які є некратними до числа передаточного зачеплення і забезпечують роботу зубів ведучого зубчастого колеса з усіма зубами веденого зубчастого колеса. Для зменшення явища мікропіттніга, необхідно використовувати зубчасті пари з некратними передаточним відношенням. Некратність передаточного числа зубчастого зачеплення характеризується контактом кожного зуба шестерні з кожним зубом колеса в певній послідовності і забезпечує прискорене рівномірне припрацювання сполучених зубчастих коліс, виправлення дефектів при виготовленні і збірки зубчастих передач, зменшення вібрацій, шуму, підвищення зносостійкості і підвищення плавності роботи зубчастих коліс, довговічності. Недоліком існуючого зубчастого зачеплення є те, що кожен зуба шестерні входить в контакт, або контактує тільки з одним і тим же зубом колеса або з групою одних і тих же зубів, що входять в контакт з зубцями колеса в певній послідовності. Наприклад: зубчаста передача з i = 1.0, число зубів z1,2 = 20/20, кожен зуб шестерні буде контактувати тільки з одним зубом колеса.
В процесі припрацювання і експлуатації всі похибки, відхилення зуба шестерні будуть проявлятися при контакту з похибками і відхиленнями з відповідним зубом колеса [1, 2]. Виникає циклічна складова динамічного навантаження і як наслідок: підвищений шум, вібрації.
З метою зниження негативних факторів необхідно підвищувати ступінь точності циліндричних зубчастих передач, що значно збільшує витрати на їх виготовлення і не знімає повністю питання зниження шуму, вібрацій, плавності зачеплення. За допомогою вивчення основних геометричних і кінематичних параметрів швидкісних і високоточних зубчастих передач встановлено, що зубчасті колеса піддаються нерівномірного зношування, внаслідок чого мають низьку плавність і довговічність. При великих швидкостях ковзання V = 10-35 м/с можливість заїдання визначається співвідношенням часу, необхідного для взаємодії мастильної середовища з мікроділянками чистого металу, і середнього часу знаходження цих мікроділянок в контакті, на яких відсутнє мастило при послідовних циклах їх контакту з мікроділянки відповідною поверхнею [1]. Тому при перевищення критичних для конкретного випадку контакту зубчастих передач значень навантаження, швидкості, або температури завжди викликає недопустиме інтенсивне зношування і заїдання через відсутність рівномірно зносу. Руйнування зубчастих коліс часто відбуваються в зв'язку з нерівномірним зношуємо зубів внаслідок застосування стандартних значень передаточних чисел в зубчастій передачі. Для забезпечення довговічності, підвищення зносостійкості і підвищення плавності роботи зубчастих коліс необхідно створити такі умови їх контактування, при яких кожен зуб ведучого колеса в процесі роботи входив би в зачеплення з кожним зубом веденого колеса в певній послідовності, що можливо при використанні некратних значень передаточного відношення в зачеплені.

Література: 1. Наукові основи підвищення ефективності виробництва крупногабаритних редукторів / В.Д. Ковальов, Я.В. Васильченко, В.С. Антонюк, О.І. Волошин, О.О. Клочко, С.В. Рябченко // Новые и нетрадиционные технологии в ресурсо- и энергосбере-жении: Материалы международной научно-практической конференции. 20–22 сентябьря 2017, г.Харьков. – Одеса.: ОНПУ, 2017. – С. 59–61. 2. Kovalev Viktor D, Vasilchenko Yana V Klochko., Alexander A., Gasanov. 2. Гасанов М.І., Пермяков О.А.1, Шелковий О.М., Клочко О.О., Набока О.В., Охрименко О.А. Функціональний аналіз процесу експлуатації і пов'язані з ними проблеми відновлення експлуатаційних властивостей крупномодуульних зубчастих коліс / Комплексне забезпечення якості технологічних процесів та систем (КЗЯТПС – 2020): матеріали тез доповідей X Міжнародної науково-практичної конференції (м. Чернігів , 29–30 квітня 2020 р.): у 2-х т. / Національний університет «Чернігівська політехніка» [та ін.]; – Чернігів : ЧНТУ, 2020. – Т. 1. – С. 43 –44.

Ключові слова


Зубчасті колеса, зубчасті передачі