Наукові конференції України, XVII ПРОГРЕСИВНА ТЕХНІКА, ТЕХНОЛОГІЯ та інженерна освіта

Розмір шрифту: 
ПІДВИЩЕННЯ ТОЧНОСТІ ВИПРОБУВАННЯ МАТЕРІАЛІВ ЗУБЧАСТИХ ПЕРЕДАЧ НА МАШИНІ ТЕРТЯ СМЦ-2
Юрій Михайлович Гузенко

Остання редакція: 2016-06-16

Тези доповіді


УДК 620.178.162

Гузенко Ю.М., к.т.н., доц. НТУУ «Київський політехнічний інститут», м. Київ, Україна

ПІДВИЩЕННЯ ТОЧНОСТІ ВИПРОБУВАННЯ МАТЕРІАЛІВ ЗУБЧАСТИХ ПЕРЕДАЧ НА МАШИНІ ТЕРТЯ СМЦ-2

Переважно для здійснення триботехнічного випробування матеріалів зубчастих передач використовують машини тертя, які забезпечують тертя кочення гладких циліндричних робочих поверхонь роликових зразків однакового діаметра, а також їх тертя кочення з відносним проковзуванням [1]. Проте більшість таких випробувань проводять при ступінчастій зміні відносного проковзування роликових зразків, що не забезпечує достатню точність фізичного моделювання кінематичних умов зачеплення коліс циліндричних зубчастих передач.

Для підвищення точності випробування матеріалів та фізичного моделювання кінематичних умов зачеплення коліс циліндричних зубчастих передач використовують машини тертя, які в своїх приводах обертання роликових зразків однакового діаметра містять ведучі ексцентрично закріплені на валах зубчасті колеса [2]. Але використання в приводах таких машин тертя тільки однієї пари ексцентрично закріплених на їх валах зубчастих коліс не забезпечує плавнозмінний обертальний рух обох роликових зразків, а також можливості свого встановлення в приводі машини тертя СМЦ-2.

Встановлення на валах привода машини тертя СМЦ-2 двох пар ексцентрично закріплених зубчастих коліс забезпечує підвищення точності випробування матеріалів зубчастих передач при плавнозмінному обертальному русі обох роликових зразків та фізичному моделюванні кінематичних умов зачеплення циліндричних зубчастих коліс з евольвентним профілем їх зубців [3]. Обидві пари таких ексцентрично закріплених на валах зубчастих коліс мають однакові геометричні та кінематичні параметри  і окремо взаємодіють своїми зубцями.

Два середні ексцентрично закріплені зубчасті колеса обох їх пар закріплені на одному валу і обертаються з однаковою кутовою швидкістю, а два бокові такі зубчасті колеса на окремих валах обертаються з плавнозмінною кутовою швидкістю. При таких умовах їх роботи плавне збільшення кутової швидкості одного бокового ексцентрично закріпленого зубчастого колеса супроводжується одночасним зменшенням кутової швидкості другого бокового ексцентрично закріпленого зубчастого колеса і навпаки, а також кінематично зв’язаних з ними роликових зразків.

Така комбінація плавної зміни кутових швидкостей роликових зразків створює умови для найбільш точного випробування матеріалів зубчастих передач.

Список літератури.

1. Словарь-справочник по трению, износу и смазке деталей машин /В.Д. Зозуля, Е.Л. Шведков, Д.Я. Ровинский, Э.Д. Браун; Отв. ред. И.М. Федорченко. АН УССР.  Ин-т проблем материаловедения. – Киев: Наукова думка, 1990. – 264 с.

2. Хрущов М.М. Лабораторные методы испытания на изнашивание материалов для зубчатых колес. – М.: Машиностроение, 1966. – 151 с.

3. Патент України на корисну модель № 104266, МПК G 01 N 3/56. Машина тертя для випробування матеріалів зубчастих передач /Ю.М. Гузенко: власник НТУУ «КПІ». – Опубл. 25.01.2016. Бюл. № 2.


Ключові слова


випробування матеріалів; зубчасті передачі; машина тертя; роликові зразки